Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Отворен Блог
Автор: open Категория: Лични дневници
Прочетен: 3146095 Постинги: 27 Коментари: 532
Постинги в блога от 02.02.2009 г.
image

Ще ви запозная с един интеерсен казус, с предварителната уговорка, че не искам да се опитвам да търся отговорите му тук. Просто искам да го споделя с аудиторията и бих се радвам, ако споделите своите мнения по проблема.
Ще се опитам да опиша ситуацията, като същевременно ще се постарая да избегна някакви обидни квалификации или обвинения към долу посочените лица и фирми и дори ще запазя анонимноста им до някаква степен.
Живея в град Бургас. Преди около година и половина мой познат реши да си купи компютър и ме помоли да отида с него в магазина, защото все пак имах по-голям опит от него в това и се предполагаше, че бих могъл да му посоча подходящата за него конфигурация според показателите параметри-цена. Обиколихме големите магазини за техника в града, като накрая се спряхме на компютър от магазин "Технополис".
Около година този мой познат нямаше абсолютно никакви проблеми с машината. Докато един ден компютърат му просто започна да забива. Разбира се, нормално е в първия момент човек, който поне малко разбира от компютри да реши, че вероятно проблема е софтуерен... я някой вирус, я прецакан Уиндоус. За съжаление и пълна преинсталация на операционната система не сложи край на проблемите, поради което моят познат занесе компютъра на сервиза, който е определен да извършва ремонта на компютрите според гаранцията. Първия път му бе сменено захранването... но малко след като компютъра бе взет от сервиза проблемите започнаха отново. Забиване.
Моят познат, или както ще го наричан често по-долу - И.В. занесе машината за втори път на същия сервиз, като този път му бе смена видео картата. Компютъра му работи без проблеми около седмица, след което изненадващо отново започна да забива. При третото носене в сервиза му бе съобщено, че проблема най-вероятно е в операционната система, тъй като е Уиндоус Виста, а компютъра е с 1 GB рам. Също така му бе заявено, че компютъра е бил оставен да работи в сервиза денонощно дни наред и не е проявил проблеми. Аз лично не приех този довод, защото близо година компютъра нямаше никакви проблеми с въпросната OS но все пак отидох в моя познат за да му инсталирам Уиндоус XP. С голяма зачуда обаче компютъра заби още на самата инсталация. За мен това категорично доказваше, че не само, че проблема не е в операционната система, но и че не е софтуерен. Все пак с малко перипетии успях да му инсталирам прясната операционна система и го оставих да и се порадва. За съжаление радоста му не трая дълго, защото почти веднага започна да му забива, дори на самия лоудър, понякога просто си работи и от нищото забива... и други такива забиващи случаи... които бих определил като хаотични.
При следващото носене на сервиз му бе подменена рам паметта. Компютъра бе взет обратно, работеше около десетина дни и започнаха отново честите забивания, като е характерно, че понякога след рестарт, компютъра дори не може да се стартира. Съответно И.В. занесе за пореден път своя компютър във въпросния сервиз, като този път му казаха, че проблем е отново във видео картата и ще му бъде поръчана нова от София. Бе му поставена временно друга карта и компютъра му бе върнат за ползване, докато не пристигне съответния компонент за смяна. Докато беше с въпросната временна видео карта, моят познат, поне по думите му е нямал проблеми с компютъра и същото е казал и на хората в сервиза, когато са го повикали, за да остави компютъра си за подмяна на пристигналата вече нова карта. След няколко дни И.В. отново взе компютъра си. Отначало нямаше проблеми, но ми спомена, че на 3-тия ден ако не се лъжа компютъра му се е рестартирал сам. После беше сканирал за вируси и беше изтрил всичко, което антивирусната му програма е намерила. Няколко дни след това обаче, забиването отново започна. Докато днес нервите му не издържаха, след като за пореден път компютъра му заби и отказваше да се стартира. След доста рестартирания мисля, че успя все пак да го пусне. След което се обади на Агенциятя за защита на потребителите, за да попита дали може да поиска рекламация. От там му бе заявено,че ако не могат да оправят компютъра, трябва или да му го подменят с друг, или да му върнат парите.
Тази вечер за втори път бях с него в магазин "Технополис" ... с тази разлика, че преди година и половина излизахме от магазина в въпросния компютър, а сега влизахме с него.
Занесохме го на гише Рекламация и обяснихме проблема. И.В. носеше със себе си гаранционната карта, както и различните разписки от сервиза, където бе описано какви ремонти са извършвани по машината. За съжаление обаче не успя да намери касовата бележка, поради което служителя на въпросното гише отказа да приеме компютъра. Държа тук да отбележа няколко неща. Първо - върху компютъра има лепенки, на които ясно се вижда, че е закупен от магазин "Технополис". Второ - И.В. Представя гаранционна карта на негово име с печат на магазин "Технополис". И трето - в него са всички дискове и оригинални книжки, които са били в кутията на компютъра при неговото закупуване.
Тук идва първата страна на казуса - може ли да бъде отакзана рекламация заради касова бележка, при положение, че е представена гаранционната карта? Магазин "Технополис" няма ли база данни, в която да се съхраняват всички покупки и данните за техните купувачи, съответно не може ли да се види дали въпросния компютър е закупен от лицето И.В.?
Оставяме за секунда на страна този казус. Тук идва другия. Как точно може да бъде доказана такава повреда, при положение, че тя се проявява хаотично?
Сега стигаме до най-абсурдната ситуация. Един от служителите на гише Рекламация (същият този, който отказа да приеме компютъра поради липса на въпросната бележка) почти заплаши лицето И.В., като му заяви, че ако на компютъра му има инсталиран нелицензиран софтуер сервиза може да му откаже ремонт. Искам да попитам - от кога сервизите искат доказване собственоста на софтуера?
Зададох на служителя и друг въпрос - а ако компютъра бъде даден за ремонт, без на него да е инсталирана каквато и да е операционна система? Отговора му ме порази - "Е тогава става много лошо" ... след малко допълни: "ако няма инсталирана операционна система, сервиза ще го върне без такава" ... съгласих се с него... мисля, че е логично... след което рече нещо от сорта на "но няма да има как да се тества пред клиента и да се покаже, че работи". Тогав му заявих ... и И.В. потвърди това, че до момента в сервиза никога не са му демонстрирали каквото и да е ... викат го да си вземе компютъра, мятат му го в ръцете и до там.
Питам се - при положение, че компютъра е закупен от магазин "Технополис" без операционна система, от къде на къде клиента е длъжен да дава на сервиза или да нови в магазина компютъра с инсталиран такъв ... че видиш ли ... при това ОРИГИНАЛЕН. Това бяха едни от последните думи на въпросния служител ... да му се занесе компютъра с оригинален уиндоус ... и с въпросната гаранционна карта. Чудя се ... при положение, че за клиента проблема не е софтуерен, а е хардуерен в самата машина... което е и причината да го носи на сервиз - от къде на къде трябва въобще да е длъжен да им носи компютъра с каквато и да е инсталирана на него операционна система. Ако те искат да тестват нещо на него ... да си инсталират ОРИГИНАЛНА такава, и ако толкова смятат,че проблема е примерно в НЕЛИЦЕНЗИРАНИЯ Уиндовс .. да го докажат ... ако ли не... да си открият проблема в самия компютър... а ако не могат да го направят... да върнат парите на човека или да му подменят машината с нова.
Друг въпрос, който зададох на въпросния служител беше - А ако инсталирам съвсем лицензирана оригинална версия на Уиндоус 7 ... който съвсем законно може да се свали от сайта на Майкрософт?!
Засуети се... но каза, че щом съм можел, да съм го направил... че това него не го касаело, но можело да има проблем за собственика на компютъра ако станел проблем и трябвало да докаве,че Уиндоуса бил оригинален!!! И сподели още нещо любопитно... че до преди време всички компютри в "Технополис" били с пиратски Уиндоус, но имало проверка и им направили една солена глоба ... и сега навсякъде бил оригинален. В интерес на истината... все още не съм убеден, че това въобще има нещо общо с проблема на И.В. ... но ... нека продължа нататък.
Моят познат повика и управителя на магазин "Технополис"... запозна го със случая... като бих казал,че въпросния управител прояви някакво разбиране. В същото време и пред него въпросния служител на гише Рекламация продължаваше да развива теориите си за нелицензирания софтуер... незнайно защо. Управителя заяви, че ако от сервиза дадат официален документ, че не могат да поправят компютъра, то магазина ще му го смени. След като управителя замина, интересните разсъждения на служителя на гише Рекламации продължиха в интересна насока... искаше да включи компютъра там и заяви, че ще му го върне РАБОТЕЩ, пък ако после пак забие .... пак да го носи на ремонт. Колегата му, който беше до него разбра много добре проблема, каза, че този проблем не вижда как може да бъде решен по този начин, защото не се появява непрекъснато, а понякога през 5 ... 10 минути... друг път работи с дни... трети път непрекъснато забива. Явно обаче твърдоглавия служител не разбра ... или не искаше да разбере за какво става дума. Държеше си на своето. В крайна сметка, утре ще инсталирам съвсем легален Уиндоус 7 върху машината на И.В. и компютъра ще бъде занесен в сервиза, където ще бъде поискано издаването на документ, че сервиза не може да поправи компютъра. Дали това ще се случи и какво ще стане от тук нататък предстои да разбера.
Иска ми се да чуя и мнения по другата част от казува... а именно - как може да бъде доказан категорично подобен проблем с хаотично забиване. Още повече, никой в сервиза не ти показва точно какво прави, дали изобщо тества компютъра след това и т.н. И... има ли по дяволите сервиза право да изисква от клиента доказателство, че софтуера който ползва е легален?! Въобще ... клиента длъжен ли е да носи на сервиз компютъра с инсталирана операционна система, при положение, че от магазина мшината е закупена без такъв... и при положение, че щом е даден на сервиз, се предполага, че е даден за хардуерен проблем?!
Ще се радвам на вашето мнение.
Категория: Технологии
Прочетен: 52660 Коментари: 45 Гласове: 0
Последна промяна: 02.02.2009 21:17
Търсене

За този блог
Автор: open
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3146095
Постинги: 27
Коментари: 532
Гласове: 117
Архив
Календар
«  Февруари, 2009  >>
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728